Paperituotteet

Digitalisaatio mullistaa paperinvalmistajien koko toimintakenttää. Perinteisten sanomalehtien suosio hiipuu, kun kuluttajat lukevat uutiset verkossa. Aikakauslehtien kohdalla vaikutus ei ole ollut yhtä suuri, ja uusia erikoislehtiä syntyy yhä. Toimistotyöntekijät tarvitsevat edelleen paperisia asiakirjoja, mutta digitaalitekniikka ja ”vihreät” hankintakäytännöt pienentävät tulostuspaperin käyttömääriä. Digitaaliset kirjat eivät ole päihittäneet perinteisiä kirjoja suosiossa, ja jotkin markkinat ovat elpymään päin vuosia jatkuneen alamäen jälkeen.

Haasteet

Paperituotteet ovat mullistusten kourissa, kun digitaaliset tuotteet valtaavat jalansijaa. Tämä vaikuttaa sanoma- ja aikakauslehtien kysyntään.

Tietyt painotuotteet, kuten erikoisalojen lehdet ja kirjat, ovat kuitenkin säilyttäneet suosionsa. Niiden kysyntä on jopa kasvussa.

Tulostuspaperi on pitänyt asemansa, sillä sitä käytetään yhä laajasti yrityksissä. Myös vähittäiskaupan alalla painotuotteet ovat tärkeässä asemassa ja kasvumahdollisuuksiakin saattaa löytyä. Asiakaslehdet ja -lehtiset edistävät kysyntää ja tuovat asiakkaita myymälöihin.

Miten pakkaus voi auttaa

Paperiteollisuuden heikentynyt tuloskehitys luo kustannuspaineita koko arvoketjuun. Integroidut pakkausjärjestelmät voivat parantaa esimerkiksi aikakauslehtien, kirjojen ja tulostuspaperin pakkausprosessin kustannustehokkuutta.

Huolellinen pakkausrakenteiden ja -materiaalien suunnittelu voi vähentää pakkausnimikkeiden ja käytetyn pakkausmateriaalin määrää ilman, että tuotteiden suojauksesta kuljetuksen aikana tarvitsee tinkiä.

Brändinomistajien kannattaa optimoida materiaalien laatu ja paino sekä etsiä uusia käyttötapoja kuitupohjaisille materiaaleille. Näin he voivat pienentää pakkausten kokoa ja painoa vaarantamatta aaltopahvipakkausten laatua ja kestävyyttä.