Juomat

Alkoholijuomamarkkinoiden tärkeimpiä toimijoita ovat yleensä vahvat monikansalliset ja kotimaiset brändit, ja alan markkinointia säädellään usein tarkasti. Monet brändit toimivat kehittyneillä markkinoilla, joilla kasvu polkee paikallaan. Tämä kehitys on pääasiassa seurausta Länsi-Euroopan terveystietoisuudesta, alkoholin kulutusta rajoittavasta lainsäädännöstä sekä eri juomien suosion ja kulutusmäärän nopeista vaihteluista.

Haasteet

Paikallisesti valmistetut väkevät juomat ovat jääneet pitkälti kansainvälisten tuontituotteiden jalkoihin. Niiden kasvua ja katteen parantamista voidaan edistää kehittämällä brändiimagoa uudenlaisten makujen avulla.

Juomapakkausten kokoon, sulkutapoihin ja materiaaleihin liittyvät innovaatiot ovat tärkeitä. Erottautuminen on yhä vaikeampaa, joten pakkausten muotoiluun, värimaailmaan ja uutuudenviehätykseen tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota.

Millenniaalit ovat tärkeä asiakasryhmä. He suosivat kuitupohjaisia pakkauksia, koska pitävät niitä ympäristöystävällisempänä vaihtoehtona.

Miten pakkaus voi auttaa

Sekundääripakkauksen moderni ulkoasu ja muotoilu voivat luoda ensiluokkaisen vaikutelman. Kun sekundääripakkauksessa käytetään päällystettyä pintakartonkia, mini- tai mikroaaltoa, oikeaa painotekniikkaa ja mahdollisesti kohokuviointia, myös primääripakkauksen ja itse tuotteen luoma kokonaisvaikutelma voi olla parempi.

Monia brändejä viedään eri puolille maailmaa. Pullojen, tölkkien ja tetrapakkausten täytyy saapua kauppoihin, baareihin ja ravintoloihin moitteettomassa kunnossa. Oikeiden materiaalien, pakkausrakenteiden ja sisäosien

avulla tuotteita voidaan suojata läpi koko toimitusketjun.

Pakkauksissa kannattaa käyttää uusiutuvista lähteistä saatavia materiaaleja, kuten sertifioitua puukuitua. Yli 80 prosenttia millenniaaleista arvostaa kestävää kehitystä tukevaa pakkausta, ja sillä on vaikutusta heidän ostopäätökseensä ja mielikuvaansa brändistä.